Composition Play List:
een verzameling geluids- en beeldbestanden en bestanden met ondertitels die samengevoegd worden om een DCP-versie te vormen.
Voor elke versie moet een afzonderlijke CPL voorzien worden (bijvoorbeeld: 1 CPL voor VO-geluid, 1 CPL voor VO-geluid met Nederlandse ondertitels, 1 CPL voor VF-geluid, enz…).
In tegenstelling tot een Blu-ray of een DVD heeft degene die projecteert geen toegang tot een menu waarin hij afzonderlijk geluid, beeld en ondertitels kan kiezen. Het enige wat gekozen moet worden is de juiste CPL.
Digital Cinema Distribution Master:
is een master die reeds voldoet aan de normen van digital cinema (kleurenruimten, gamma), maar die nog niet gecompresseerd is in jpeg-2000.
Digital Cinema Initiative:
het consortium van 7 Amerikaanse studio’s die de norm voor Digital Cinema ontworpen: Disney, Bros, Universal, MGM, Paramount, Sony, Fox
Digital Cinema Package:
deze naam wordt gegeven aan de groep bestanden die voldoen aan de normen van Digital Cinema, en die geschikt zijn om weergegeven te worden door een DCP-server.
Oorspronkelijk wel: 7 Hollywoodstudio’s sloegen de handen ineen voor het ontwerpen van het DCI. De studio’s creëerden een volledig gecontroleerd ecosysteem. Ze verspreiden hun films uitsluitend vergrendeld, voorzien van een decoderingssleutel die enkel werkt voor de netwerken en toestellen waarin ze vertrouwen hebben. Tot dusver is het systeem nog niet gekraakt.
Het bijzondere is dat de basiselementen van DCP voor iedereen toegankelijk zijn, namelijk jpeg-2000, het containerformaat mxf, de Smpte-normen.
Distribution Key Delivery Message:
is een KDM die niet voor een projectiesysteem maar voor een postproductiesysteem bestemd is, dat zo de DCP kan decoderen of wijzigen, en er op zijn beurt andere coderingssleutels op kan zetten.
- Het is de actie van het kopiëren van een DCP van zijn drager (harde schijf, usb-stick, internet…) naar de DCP-server.
- De ingest is noodzakelijk, de DCP kan niet rechtstreeks vanaf zijn drager gelezen worden.
- Tijdens de ingest wordt de integriteit van de media gecontroleerd: bij de minste onregelmatigheid mislukt de ingest.
Interop, zoals in “interoperabiliteit”: een geheel van praktijken die door de Digital Cinema in acht worden genomen om het tijdelijke gebrek aan wereldwijde normen te compenseren.
Hoewel vandaag de dag voorbijgestreefd en vervangen door Smpte, biedt Interop toch weerstand. De norm is bijna verdwenen voor de KDM, maar blijft heel erg aanwezig voor de ondertitels (onder de naam Interop/CineCanvas), en hij blijft ook bestaan voor DCP.
Het is niet uitzonderlijk een DCP Smpte te maken met een KDM-sleutel in Smpte, en ondertitels in Interop.
Het uitermate efficiënte compressiealgoritme dat het hart van DCP uitmaakt. De compressie gebeurt zonder kwaliteitsverlies voor het blote oog.
Key Delivery Message:
de sleutel van de codering, die toelaat een gecodeerde DCP te openen, voor een bepaalde zaal tijdens een bepaalde periode.
Look Up Table:
een conversietabel voor kleuren, die toelaat met een bepaald medium (bijvoorbeeld met een HD-projector) te zien wat voor effect het geprojecteerde beeld met een ander medium (bijvoorbeeld een DCI-projector) zal krijgen, of om constante kleuren te verkrijgen bij een verandering van medium.
Society Of Motion Picture & Television Engineers :
een organisatie die normen voorstelt voor de film- en televisie-industrie. De Smpte heeft de strenge normen van het DCI-consortium overgenomen en opnieuw ontwikkeld, om er veel universelere normen van te maken. De Smpte-normen werden vastgelegd in 2011, en doen er lang over om de oude Interop-normen te vervangen.
Zowel voor DCP als voor KDM en voor ondertitels heeft men het over Smpte-normen.
Interop is de tegenhanger van Smpte in Digital Cinema.